mendaratBersama Kapten Jakie

BAWALAH AKU TERBANG!!

Gayat, gayah dan gayat!!.. tak kisah la apa orang nak kata, tapi gua ni sememangnya jenis orang yang takut kepada ketinggian… walaupun gua sendiri tak la rendah sangat.

Namun, baru-baru ini, gua diberi tawaran untuk cuba ‘mengendalikan’ sebuah kapal terbang yang diberi nama The Piper Wariors.

Sebenarnya Gua tidak terbayang satu hari nanti gua dapat rasa camne nak bawak menatang ni, maklumla gua ni budak kampung je, dapat naik motor roda tiga dan cukup meriah, masa-masa kecil dulu gua suka tengok kapal terbang lalu kat atas umah gua.

Dan mula gua ‘berkayalan’ apa la orang dok atas kapal buat, mesti best kalau dapat naik…Oh yeahhh

First time gua naik kapal pun masa ting 2, masa tu abang gua bawak gua balik dari KL ke Kelantan..

Apa lagi melompat2 la suka, tapi tak fasal pasal gua kena maki kat abang gua dek kerana naik kapal terbang pakai selipar jepun..gua mana tau, lagi pun, masa tu kasut pun gua tak da.

gaya je lebih..

Fasal citer kat atas gua sambung lain kali, cuma kali ini gua nak citer perasaan gua bila dapat bawak benda ni.

Sebenarnya gua diberi peluang mengendalikan The Piper Warior sempena penubuhan persatuan juru terbang untuk pelajar sekolah di Kota Bharu. Ia adalah kerjasama dengan Asia Flight Traning KB yang telah mengeluarkan ratusan pilot dalam dan luar negara.

Apa pun, untung zaman korang, zaman gua bukan nak ajar naik kapal terbang masa sekolah, dapat naik basikal BMX pun dah kembang hidung tak ingat dunia.

Kapten Jakie

Di kesempatan inilah gua diberi beberapa minit merasa bagaimana menjadi seorang juruterbang atau bahasa orang putihnya ‘pilot’.

Memang lain beb, tak sama kita naik pesawat komersial, naik pesawat kecil ni cabarannya lebih besar, lebih-lebih anda sendiri yang mengendalikan kapal tersebut.

Setiap gegeran dan rempuhan awan, kita dapat rasa secara langsung. Mula la benda2 daam perut nak kuar..

sebelum bawak, gua dibawak try simulasi yang bergarga RM2 juta

First sekali bila dan berlepas dari aiport, gua rasa semacam dan mula2 fikir macam, terdetik kat hati, ini kalau jatuh, tak dapat tengok dunia lagi la lepas ni.

Bila 10 minit udara, kapten Michel Jakie bersuar, Zailani how u feel now, are u already take over my job?

Gua tergamam seketika, nak kata boleh, macam tak kompident je, nak kata tak boleh rugii oooo, buka selalu boleh nak bawak benda ni…

Dalam sesaat tu jugak kapten ini serah kapal ini pada Gua, “ Dont worry Zailani, everthing under control”

Gua tangkap gambar stadium, buat simpanan

So Jakie suh aku pegang alat untuk kawal kapal ini, bila aku tarik, kapal ini akan naik dan bila tolak ia akan turun, pergghhh….. meremang segala bulu gua yang ada.

Then bulu hidung gua bagaimana nak tercabut bila kapten suh belok kiri kanan, gua tak push lebih2, gua kata kat kapten, gua tak berani push lebih2, kan kapal ini terbalik kat bawah macam jet concord sapa nak bantu? Bomba pun tak berani!!

Tesco KB

Ayat ini menyebabkan Jakie gelak, “ Zailani, u are so nervose, it is safer than driving a car”
Tak kisah la, selamat ke idak, apa pun gua dan kecut perut dan nak terkencing,

Ini la rupa kapalnyee

Di kesempat itu juga, gua diberi kesempatan untuk comunicate dengan menara kawalan sehinggalah la pesawat ni mencecah landasan… Alhamudulilah….. gua masih hidup!!!

Part2

Nanti gua citer pengalaman bersama pengetua Asia Flight Traning, Majer Dewek yang 30 tahun berada di atas udara.

“Dengan izin Allah tak ada benda yang tidak boleh, jika kita mahu”

Categories: Uncategorized | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

