Antara dulu-dulu….

 

AUWWW!!! agaknya ini lah reaksi sepontan maknya bebudak ni bila melihat anaknya jadi begini..(mujur dalam kes ni maknya sporting)


Tapi…

Kalau dulu inilah padang permainan aku..mencari ikan dalam selut… dapat cekup ikan keli dalam lubang dengan tangan, pegang kepala ikan haruan yang bersembunyi jauh ke dalam lubang di tepi batas bendang, tak risaupun pasai kepala ulaq senduk waktu tu..selak cari ikan karin @ikan laga bawah rumpai (tempat takung air dalam)..

Di celah pinggang terselit pistol buatan sendiri.. pakai peluru buah benda apa ntah dah..aku pun dan lupaa. tapi  yang pasti sesape yang menunggeng depan aku .. siaplah aku tembak bontot tu sampai takleh duduk. huhu.. ada aku kisah..

Kalu dan habis permainan sangat,  cari je kangkung rebus dalam tin susu masa main pondok-pondok, tak takut plak kena tetanus sebab karat tin tu, tapi apa aku peduli….Uli tanah liat..dengan kreatifnya membentuk rupa termasuk pasangan pengantin.. hahaha
Bila main tuju tin laju berlari berkejar mengalahkan pelari pecut negara..Masa tu aku la raja  getah….. dari tapak tangan sehingga ke pangkal lengan dipenuhi getah…maklumlah, setiap kali kalah, tak payah beli,ambik je kedai runcit bapak aku…

YAng paling best,  bila siap gunting rambut yang berharga 50 posen…terjun parit dan sungai  yang dipenuhi ular sawa dan bermacam2 haiwan.. tapi msaa tak da istilah takut.. harimau datang pun buat derkk jee….

Bila magrib, semua adik beradik dah kena dok umah.. kalau tak naya laa kena bedal kat mak..

Dan ketika malam, kitaorang pasang lilin  dan pelita (masa tu kampung aku takda letrik lagi), adik beradik pakat buka buku.. belajar la dalam gelap sambil menikmati ubi rebuss dari mak.. slrruppp..sehingga semuanya lentokkk ngan dengan ubi2 sekali….

Tapi..
Sekarang anak jauh berbeza aktiviti mereka . yang diorang tahu game dan  game.. aku cukup nyampah…aku rasa bila kena kejar ngan siputb*b* pun belum tentu dapat berlari selaju siput tu..

Kenapa la jadi lagu tu? Teknologi meng’gemuk’kan mereka..wifi,internet,enfon itu je yang berlegar di sekelilng mereka hinggakan dah terlupa camna rupa emakayah sebab asyikkkknya..

MZB: Yang pasti semua geng satu permaiann  dulu udah pun beranak pinak…

Categories: Uncategorized | 2 Comments

Post navigation

2 thoughts on “Antara dulu-dulu….

  1. sweet story..

    • kiambang

      Sangat menarik…ummmm best jugak zaman kanak-kanak awak…kalu boleh nati biar anak2 zaman kitapun lalui apa yang awk pernah lalui ne…barulah hidup penuh dengan kenangan yang sangat menarik….cerita pasal ubi rebus tu..sedapnyalah…susah dah skang nak makan mcmtu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: