Labaikallah…..

… Alhamdulilah, apa yang dicita-cita kawan rapat aku rapat Rahim Ahmad, untuk berlepas ke tanah suci tercapai, tepat jam 9 15 pagi ini, pesawat MAS 3287 meninggalkan Lapangan Terbang KB ke Kuala Lumpur dan seterusnya mendarat di Lapangan terbang King Abdul Aziz. Arab Saudi.

bergambar sebelum, berangkat ke tanah suci...

Hasrat yang selama ini beberapa kali tertangguh akhirnya tertunai. Tetapi aku sedikit terkilan kerana tidak dapat bersama setelah beberapa bulan kami merangcang untuk menunaikan bersama.

Sebenarnya, aku dengan Rahim ini telah merancang untuk mengadakan umrah bersama, sejak tahun lepas, kami sudah mula bercakap untuk membuat trip keluar Negara…. Macam-macam tempat yang kami survey.. dengan niat untuk meneroka bumi ciptaan tuhan..

Beberapa tempat yang kami cadangkan tetapi kami terfikir kenapa tidak ke Mekah … tempat yang penuh keagungan.. Katanya, adalah baik sebelum kita ada komitmen bekeluarga kita perlu bersihkan diri,,,,disitu kami sudah mula memasang impian waluapun pada peringkat awal ia sekadar sembang kosong..

Dan pada bulan January baru-baru ini, Rahim ini memberi cadangan untuk kami bertolak pada bulan 3…. Aku mempunyai perasaan yang teruja untuk bersama-samanya… malah ketika jiwa tidak tenang ketika itu.. alangkan baiknya dapat berdoa di tanah suci..

Tetapi memadangangkan beberapa perkara yang melanda hidup aku ketika ini, termasuk banyak masalah yang belum dapat diselesaikan dengan sempurna, aku merasakan belum masanya untuk aku mampu ke tanah suci ketika ini..

Dalam jiwa aku sememang terkilan, kerana kami sudah merangcang , tetapi Rahim sendiri sudah memahami  situasi aku yang tidak memungkinkan aku dapat bersamanya….

Malah mak dia yang sudah menjadi mak sendiri juga sangat berharap kami dapat menunaikan bersama, kerana keluarganya mengetahui kami tidak pernah berengang sejak dari kecil lagi…

Di tanah suci segala kemudahan sudah disediakan,Rahim ini mempunyai keluarga di Mekah dan mempunyai kediaman sendiri, jika pergi pun aku hanya perlu melansaikan tiket kapal terbang sahaja… malah keluargnya disana sudah bersedia untuk membawa kami ke tempat yang menarik di tanah suci…

Tetapi tuhan mentakdri aku belum mampu kesana lagi, sepertimana yang selalu kita sebut, tidak semestinya yang dirancang itu akan menjadi….

Aku meminta kepada Rahim supaya doakan supaya diri ini memperoleh jiwa yang tenang, jauh sifat dengki dan selalu bersabar dalam menempuh segala ujian…..

Dengan izin tuhan, Insyaallah aku akan sampai disana nanti…

Categories: Uncategorized | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

