jangan cepat nilai orang..

Alkisahnyaa…….asgment aku hari ini kat Court Jalan Dutaa Kuala Lumpur…punya la aku bangun awal nak pegi asgment  yang melibatkan kes Ezam dan Azmin Alii..kes arsid arsenic.. tak silap aku pada tahun 1999. dah 10 tahun dahh…

Dijadualkan ia bermula 9.30, so 8.00 pagi aku dah gerak menggunakan motor cabuk aku,, sesampainya kat Court, diorang kata akan bermula 10.30.. fine….. tapi bila  dah nak dekat kul 11 dan semua  “pesalah” dah aderrrrr.. tapi  hakim plakk tak datang,, anak sakit plak katanyaa…adus laaa

Katanyaaaa di tangguhkan lagi sehingga kul 2.30 ptng.. terimala aku  seadanyaa,, dari kul 11 nak tunggu sampai kul 2.30 tu bukan kejap. So melanguk la kat celah-celah bangunan tuuu…

Tunggu punya tunggu…. apabila jam berdetik masuk kul 1 tengah hari.. tetiba diorang anaunce kata seisi pendengaran ditangguhkan kepada plak hari  Isnin ni…oooh tidak!! ..aku  rasa nak nak je aku cubit-cubit  pipi tok hakim tu…..……

Tapi aku nak share peristiwa sebelah paginya sewaktu aku baru tiba di Court…..kerana asgement pagi .. nak ngelak jem, aku  pakai  motor jelaa….nak dijadikan cerita tengah2 aku dok parking ada seorang mamat ni datang  dengan motornya.

Yang tak tahan motor dia lebih menyedihkan dari motor aku sendiri.. tak payah la aku nak cerita apa yang sedeynya,,,, senang citer motor tu aku dah anggap tak boleh berada di atas jalan raya dahh..

Oleh kerana parking sudah penuh dia pun tanpa segan dan  tak malunya  bertanya“aderr mau keluar ke bang,”,, aku kataaa. “ mau masuk juga” aku tak pasti mamak ni India ke Melayu. Muka nampak cam Melayu jee.maklumla tengah pakai helmet.. Layan je laaa….

Dengan kusut masai dan pakaian baju hujan di tengah pagi yang hening ni .. aku merasakan mamak ni semacam jeeee …..  pastu dia mula la buka helmet.. orang  India rupanyaaa….patutlaa cakap “pelek”, maybe tukang kebun kat sini kot.

Dia mulakan la ayatnya…”saya  ada bengang betuiii bawak motor pun parking penuh”aku jampuk.. “yelaaa kalau bawak keta lagi arr kan”.. mmmmmm….

Tengah bersembang tuu, dia mula memperkemaskan dirinya satu persatu,,,,dari atas kebawahh…  pendek citer last sekali aku tengok smartnya melebih aku sendirii….

Dengan berbaju hitam putihnya……aku dah rasa mamak ni bukan sebarang orang,,, dengan selambanya aku tanyee… abng keje sini ke…dia jawab “Yesss I am Lawyer”.

“Gulrp”

 Moralnya: Jangan judge orang dengan sekali pandang sahaja.

Categories: Uncategorized | 2 Comments

Post navigation

2 thoughts on “jangan cepat nilai orang..

  1. lensa journalist

    wink3
    tapi kdg2 ramai yg menilai kita tanpa melihat pandangan hati
    ermmm tapi mulut org tak leh nk tutup, yg penting kekuatan hati perlu dalam menghadapi segala ujian..
    pape pun thanks ye jai..
    byk memberi kekuatan kpd dri ini sedangkan pada waktu itu, ramai yg pandang serong..
    namun, dirimu tetap bersama ku..
    cewahhh
    best tak ayat??
    pape pn thnk u so much…=)

  2. zailani2u

    wahhh. ayatttt….. tak tahan. hhhehee..

    tuhan bersama orang yang benar…

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

