Cepatnya masa berlalu..

Setiap kali aku bangun tidor.. aku akan berfikir umur aku ni  semakin hari semakin bertambah.. dari sejam ke sejam, hari kehari dan tahun ketahun masa menentukan bahawa kita akan menuju ke hari tua

Aku rasa baru semalam baru menimati zaman kanak- kanak, zaman mandi kat sungai. zaman main kat bendang dan zaman tiada masalah. Tetapi masa  cukup pantas berlalu. Aku tidak sedar bahawa umur sudah menjangkai melebihi daripada sifat aku sendiri

 

Rasaya  masih terngiang-ngiang dalam kepala

 

  1. Saat aku dihantar ke sekolah rendah, belajar A, B, D… daripada cikgu Zurina semasa kelas 1..Berlajar d Alam dan Manusia dengan cikgu Hamidah semasa darjah 3 dan merasai kesakitan daripada rotan daripada cikgu Ong apabila tidak lulus ujian Bahasa Ingeris.
  2. Cepanya masa berlalu….Apabila berada disekolah menengah  aku masih ingat keperitan untuk menghafal Al-Quran dan bahasa Arab sampai terpaksa berjaga 3-4 pagi. Dan kepala aku masih terngiang saat-saat  dikejar oleh anjing semasa berjalan balik dari sekolah
  3. Cepatnya masa berlalu… saat mendaftarkan diri ke UPM, tak terlintas orang semacam ini boleh menjejak kaki ke universiti yang dikatakan dihuni olah golongan-bijak pandai… tidak terlintas dalam kepala bahawa suatu hari nanti aku akan belajar tempat sebegini.
  4. Cepatnya masa berlalu… aku sudah mempunyai pekerjaan tetap.. dan alhamduliah sepanjang aku tidak pernah menghadapi masalah untuk mendapatkan pekerjaan… aku reda dengan rezaeki yang diberi tuhan…  

Tetapi yang membuatkan aku berfikir ialah cepatnya masa..aku masih ingat perkataan-perkataan yang sering digunakan dalam menempuh hidup ini yang mengambarkan cepatnya masa berlalu.

Pada satu masa dulu.. orang pernah bertanyakan Adik nak permainann apeee…Adik nak aiskrim…adik kena kena masuk tadika..adik kena belajar sekolah…sampai satu peringkat…UPSR dapat berapa…PMR dapat berapa?SPM dapat berapa?…STPM dapat berapa?..Gred dengan berapa pointer?sampai satu peringkat..Kerja dekat mana, kerajaan ke swasta?..Dah ada awek ke belum, bila nak kawin?…Hantaran berapa, kenduri bile?….Bini sihat,, anak berapa sekarang?

Dan sampai satu peringkat..

Bila nak pencen… ada cucu berapa orang?…Bila nak gi hospital sakit jangtung dan parah ni?

Dan sampai satu peringkat orang akan bertanya buat kali yang terakhir….Arwah ini dikuburkan dimana?…Inalilah wainalihairajiunn…

Maka berakhir soalan yang banyak digunakan dan diungkapkan dalam hidup ini, inilah… perkara ini yang selalu bermain di minda aku.. aku rasa baru sahaja orang bertanya soalan peringat atas … dan sampainya masanya orang akan bertanya kepada solan yang terkahir tetapi bila?,,,,, hanya Allah yang mengetahui..

Persolannya adakah  sudah aku bersedia?  

 Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself!”

 

 

Categories: Uncategorized | 3 Comments

Post navigation

3 thoughts on “Cepatnya masa berlalu..

  1. Perkara paling menarik hal ini, walaupun setiap hari melalui kita sering melupakannya.

    Sekejap umur 25, baru rasa cam semalam dilahirkan,..

  2. zai menarik cerita ko nie…ko mengimbas kembali zaman kanak kanak aku,sampai suatu ketika soalan-soalan seperti ini gaklah akan jadi jawapan kepada si empunya diri..bila teringatkanya ha ha ha ha

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

